به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر محمدتقی جغتایی با اشاره به مطالعات در دست انجام این مرکز بر روی ضایعات نخاعی و مغزی در مدل حیوانی ادامه داد: در این راستا با استفاده از روش‌های مولکولی و سلولی تعداد زیادی پروژه تحقیقاتی در مدل حیوانی اجرایی کرده‌ایم.

رییس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: در مطالعات اخیر درصدد ارائه مدل درمانی برای بیماران ضایعات نخاعی و مغزی در فاز انسانی هستیم.

جغتایی در این باره توضیح داد: در صورتی که دستگاه اعصاب محیطی قطع شده باشد، امکان ترمیم آن وجود دارد ولی اگر دستگاه عصب مرکزی قطع شود امکان ترمیم آن کم است چرا که دستگاه عصب مرکزی عامل تولید سلول‌های شوان، بافت اطراف عصب و فاکتورهای رشد است و در صورت قطع نخاع در فضای خالی بین سلولی پروتئینی به نام "گلیکو پروتئین" رسوب می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه رسوب این پروتئین موجب بروز رخم‌هایی به نام زخم‌های "گلیالی" خواهد شد، اضافه کرد: علاوه بر آن با قطع نخاع، حفره‌ای در نخاع ایجاد می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات سلولی مولکولی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: در این مطالعات به دنبال یافتن راهکارهایی برای جلوگیری از بروز زخم‌های گلیالی و جلوگیری از رسوب پروتئین در فضای بین سلولی بودیم.

جغتایی با بیان اینکه برای دستیابی به این راهکارها از انواع سلول‌های بنیادی استفاده کردیم، گفت: برای جلوگیری از زخم گلیالی موفق به تولید ماده "نورو پروتکتیو" از موادی به نام G- CFS شدیم.

وی با تاکید بر اینکه این ماده مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است، یادآور شد: این ماده از رسوب پروتئین گلیکو پروتئین در فضای بین سلولی جلوگیری می‌کند.