مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور از هنرمندان کشور خواست با حضور فعال خود در کنار مراکز علمی، صنعتی و فناوری کشور، فعالیت‌ها و فرآیندهای فناورانه، نوآورانه و دانش بنیان را به تصویر بکشند و به سهم خود در توسعه و پیشرفت کشور نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، پرویز کرمی با اشاره به پیشرفت‌های کشور در حوزه علم و فناوری بیان کرد: پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور باید در کانون توجه همه آحاد جامعه و به ویژه مسئولان باشد و در این راستا، همه بخش‌ها از جمله هنرمندان و مستندسازان، باید با همکاری یکدیگر، باعث هم‌افزایی در این زمینه شوند تا دستاوردها و فعالیت های فناوری و صنعتی کشور ثبت شده و ضمن استفاده در حال، برای آیندگان به عنوان میراثی گران‌بها، ماندگار بماند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور افزود: سینماگران می‌توانند نقش پیشتازانه‌ای را با استفاده از نمایش توانمندی‌های فناوری و صنعت ایفا کنند. چنین همکاری دوجانبه‌ای می‌تواند درخشندگی خاصی به نتایج و دستاوردهای کشور ببخشد و از سویی، هنرمندان و سینماگران را شریک کار و تلاش اهالی صنعت و فناوری کند.

کرمی تصریح کرد: اگر هنر را نگاهی دقیق و موشکافانه و متضمن ابداع و نوآوری بدانیم، در چنین حالتی نباید فاصله‌ای میان هنر و فناوری متصور باشیم. صنعت و فناوری همواره با خودباوری، ابداع نوآوری و خلاقیت است؛ هنرمند نیز به این مفاهیم نزدیک است و می تواند با قدرت خلاقه خود، اثری ماندگار تولید نماید.

وی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های سینمای ایران در داخل و خارج از کشور گفت: باید بررسی شود آیا این سینما به اندازه‌ای که توانمند است و حرف‌اش در دنیا خریدار دارد، به صنعت و فناوری کشور خود پرداخته است یا نه؟

رییس مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اگر در این زمینه خوب عمل شده بود، امروز مفاهیم و ادبیات پیشرفت و نوآوری بیشتر همگانی شده بود. لذا انتظار می‌رود هم مدیران مراکز فناوری و صنعتی و هم هنرمندان در این زمینه بیشتر فعالیت کنند.

وی افزود: فناوری و صنعت امروز کشور، آن قدر زمینه و سوژه جذاب و مفید برای قصه پردازی و ساخت انواع فیلم را دارد که هنرمندان و فیلمسازان می‌توانند با کمک فیلم، پیشرفت‌های کشور را روایت کنند و خود نیز از این امکان بهره ببرند و به کار خود رونق تازه‌ای ببخشند.

کرمی خاطرنشان کرد: باید بررسی کنیم که چرا در هنر و سینما نتوانسته‌ایم همپای تأثیراتی که غربی‌ها از این ابزار هنری و رسانه‌ای قوی می‌گیرد، استفاده کنیم؟

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان با اشاره به جهاد دانشگاهی و جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی گفت: حال که جهاد دانشگاهی بستری برای ترویج استفاده از هنر سینما در راستای اهداف توسعه ای در فناوری و صنعت کشور فراهم کرده، لازم است حمایت لازم از آن صورت پذیرد تا اهداف آن زودتر و بهتر محقق شود. اگر این جشنواره بتواند جای خود را در میان متخصصان فناوری و صنعت و علاقه‌مندان هنر باز کند و نقطه اتصالی بین فناوری با هنر سینما ایجاد کند، می‌توان گفت عملکرد مثبتی داشته است.