همه ما چه کارآفرین باشیم و چه نباشیم، با موقعیت‌های خیلی زیادی مواجه شده‌ایم که در آن بر اثر یک رودربایستی و یا در اثر عدم دقت کافی کاری و یا تعهدی را پذیرفته ایم که این  تعهد برایمان دردسر ساز شده و هم انرزی بسیار زیادی را از ما تلف کرده است و هم در انتها  از انجام آن رضایتی نداشته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، عدم ابراز مخالفت به موقع گاه  خسارت های هنگفتی به اهداف ما و حتی اعتبار ما  وارد می آورد. برآورده کردن نظرات همه و جلب رضایت همگان نه مقدور است و نه عقلانی اما اتفاقی که می افتد خلاف این دیدگاه است و  همین مورد مرز بین موفقیت و شکست است.

کارآفرینان به صورت مستمر با شرایط انتخاب مواجه هستند . شرایطی که باید در طی آنها تعهدی را بپذیرند یا نه و در صورت دوم باید توانایی ابراز مخالفت و  بیان آن را داشته باشند و بتوانند با صراحت نه بگویند .  بررسی زندگی و روند موفقیت کارآفرینان  موفق و نشستن پای صحبت  کارآفرینان شکست خورده نکته مهمی را روشن میکند و آن این است که  این دو گروه در یک مورد تفاوت اساسی داشته اند و این تفاوت عده ای را در  دنیای موفقیت و عده ای را در دنیای کست قرار داده است .نکته یاد شده توانایی بیان  صرح “نه ” است .کارآفرینان جوان در  شروع مسیر خود  اهمیت زمان را درک میکنند و برای روزهای خود برنامه کاری و زمانی تنظیم میکنند .در میان این برنامه میتوان نشانه هایی را یافت که نشان دهنده عدم توانایی در بیان صریح نه است .اگر میبینید برنامه زمانی روزانه تان همیشه پر است، اما کسب و کارتان  و روی روال نیست اگر به صورت مداوم میگویید سرم شلوغ است و وقت ندارم ، اگر استرس دارید و مدام فکر میکنید وقت کافی برای رسیدگی به همه کارهایتان را ندارید و اگر احساس ناامیدی از دستیابی به اهدافتان دارید اینها نشانه های محکمی از بیماری بله گویی است .

در  اعتقادات فرهنگی و اجتماعی ما ایرانیان  گفتن نه یکی از دشوار ترین و شاید گاهی مذموم ترین کارها باشد  و این تصور وجود دارد کسی که به هیچ‌کس «نه» نمی‌گوید یک فرد اجتماعی و دلسوز است  در صورتی که این توقع که خیلی از ما  هم اجبارا و یا از روی عادت به آن دامن میزنیم  نه تنها باعث موفقیت و پیشرفت ما نیمشود که  باعث میشود توانایی ما برای تفکر کردن در  خصوص اهداف و موفقیت تحلیل رفته و  خلاقیت مان از بین برود .

وارن بافت در کتاب خود آورده است «فرق بین افراد موفق و افراد خیلی موفق در این است که افراد خیلی موفق تقریبا به همه چیز نه می‌گویند.» برای موفق شدن لازم است تا به صورت هدفمند و با تحلیل و بررسی دقیق موقعیت ها و درخواست ها موارد غیر موثر در روند موفقیتتان را با  استحکام و صراحت رد کنید و نه بگویید . خیلی از کارآفرینان به دلیل ذات و ماهیت فرصت شناسان با موارد متعدد فرصت های بزرگ  مواجه میشوند  اما تفاوت افراد موفق و افراد شکست خورده  این است که افراد موفق  حتی  فرصت های بزرگ را رد میکنند .و بر روند و فعالیت های خود تمرکز مینمایند .

باور های اجتماعی ما افرادی را مورد تایید قرار میدهد  که توانا، پیشتاز، پیروز و محبوب باشند. این افراد برای اینکه محبوب باشند باید  همه کارها را انجام دهند و پیش ببرند و  همواره همه جا باشند.اما واقعیت به گونه ای دیگر است و این  افراد  در حقیقت «بازنده» هستند  چون همواره برای محبوب شدن از موفقیت در اهداف اصلی  زندگی خود بازمی مانند . در حالی که کارآفرینان موفق تنها بر امور اصلی و ضروری برای پیشرفتشان تمرکز دارند و موارد دیگر را با بی رحمی تمام حذف میکنند .

چگونه نه بگوئیم: بهترین راه نه گفتن

وازگان مورد استفاده در نه گویی بسیار مهم هستند و میتوانند رویکرد عملی ما در مواجه با موارد متعدد را نشان دهند . در صورتی که از واژگان با بار مقاومتی مانند نتوانستن و موارد مشابه  استفاده شود به دلیل ساخت ذهنی کارآفرینان، این نوع کلمات و عبارات  این افراد را به مقاومت و اثبات خود با حرکت به سوی آن فعالیت  ترغیب میکنند در صورتی که استفاده از  عبارت مثبت مانند (( من اینکار را انجام نمیدهم)) که نشان از تاثیر اراده این افراد بر تصمیم است  استفاده شود  نه گفتن بسیار ساده میشود .در حقیقت  استفاده از عبارت “نمی کنم” به کارآفرین  احساس قدرت می دهد و نشانگر اراده ی راسخ  او  می باشد. اما ” نمی توانم” کاری است که بر کار آفرین تحمیل می شود. از این رو، اندیشیدن در مورد “نمی توانم” حس قدرت  را تحلیل می دهد. به عبارت دیگر، عبارت “نمی کنم” از نظر فیزیولوژیکی نه گفتن را  آسان می کند.

سه سوال اساسی  قبل از بله گفتن

در مقابل  درخواست های خود و دیگران همواره  سوال‌های زیر را بپرسید:

  1. آیا این کار به اهداف و منافع من کمک می‌کند؟
  2. آیا برای انجام این کار زمان کافی دارم؟
  3. آیا من بهترین فرد برای انجام این کار هستم؟

اگر جواب یک یا چند عدد از این سوال‌ها منفی بود، باید به دنبال بهترین راه برای “نه” گفتن باشید.