دبیر تخصصی بخش ادبیات جشنواره «ایران ساخت»، گفت: استفاده از ادبیات برای حمایت از کالای دانش بنیان ایرانی یک بدعت و اقدام تاثیرگذار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، ناصر فیض دبیر تخصصی بخش ادبیات جشنواره ملی فرهنگی هنری ایران ساخت در نشست مطبوعاتی این بخش جشنواره «ایران ساخت» کرد: ارتباط ادبیات با جشنواره «ایران ساخت» یک ارتباط نوین و کمتر دیده شده است؛ زیرا معمولا در نهایت تاسف در جشنواره های داخلی چندان ارتباط درستی با ادبیات برقرار نمی شود.

وی افزود: اگر صاحبان سرمایه به تاثیرگذاری ادبیات در ترویج و تبلیغات شهری واقف شوند می توانند از این توانایی و پتانسیل موجود بهترین بهره را ببرند.

به گفته فیض، اگر به ساختار و ظرفیت زبان فارسی توجه شود مفاهیم هنری و ترویجی و تبلیغاتی زیادی از آن برداشت خواهد شد که می توان از این ظرفیت ها در برندسازی محصولات ایرانی استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در دیگر کشورها به محض ورود کالای خارجی تلاش می کنند اصطلاح هم معنی با آن کالا را یافته و از آن برای تبلیغات استفاده کنند اما در ایران به این نکته چندان توجهی نمی شود.

دبیر تخصصی بخش ادبیات جشنواره ایران ساخت همچنین بیان کرد: متاسفانه در کشور ما به هنر و ادبیات توجه درستی نمی شود و کسی در تبلیغات کالای خود سراغی از هنر را نمی گیرد در حالیکه بهترین شیوه تبلیغ محصول استفاده از ادبیات ایرانی است.

این شاعر طنزپرداز کشورمان افزود: جشنواره ایران ساخت جزء معدود جشنواره هایی است که از ادبیات و زبان ایرانی استفاده کرده و بخشی را به صورت مجزا به ادبیات تخصیص داده است.

وی در ادامه تصریح کرد: زبان و ادبیات کشور پتانسیل خوبی دارد که حتی در فرآیند تولید محصولات نیز کارایی خواهد داشت و می تواند یک جریان اقتصادی را به هنر ارتباط دهد.

فیض در ادامه این نشست مطبوعاتی گفت: باید از فعالان حوزه شعر، ادبیات و دیگر شاخه های ادبی استفاده کرد تا این همسویی باعث بهتر برگزار شدن جشنواره ای با هدف حمایت از کالای ایرانی شود.

فیض همچنین اظهار کرد: استفاده از ادبیات در جشنواره ایران ساخت اتفاق خوب و پسندیده ای است که نشان خواهد داد ادبیات چه توانمندی هایی دارد و اهداف یک جریان را روشنتر و واضح تر بیان کند.

ارتباط هنرمندان با اقتصاد باید مستمر باشد

در ادامه این نشست، اسماعیل امینی نماینده داوران بخش ادبیات جشنواره ایران ساخت، گفت: فضایی به غلط در کارهای هنری وجود دارد که افراد هنرمند را افرادی بی اعتنا به مادیات و اقتصاد نشان می دهد که این یک اشتباه استراتژیک است و هنرمندان را از حوزه اقتصاد کشور دور می کند.

وی افزود: در هیچ کجای دنیا چنین شیوه ای اعمال نمی شود و هنرمندان ساز و کار اقتصادی خاص خود را دارند و هنرمندان را جدا از فضای اقتصادی نگه نمی دارند.

به گفته امینی، دور ماندن هنرمندان از عرصه های اقتصادی درست نیست و باید این قهر اجباری که جامعه هنری و اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار می دهد، تغییر دهیم.

وی همچنین بیان کرد: در واقعیت چنین است که یک کار هنری برای ماندگاری نیاز به استمرار داشته و باید به واقعیات اقتصادی توجه کند که خوشبختانه در جشنواره ایران ساخت این اتفاق افتاد و باید ادامه داشته باشد.

نماینده داوران بخش ادبیات جشنواره ایران ساخت با اشاره به استفاده از توانمندی هنرمندان در حوزه اقتصادی در دیگر کشورها، گفت: در کشورهای دیگر رسم بر این است که برای یک تبلیغات درست و اثرگذار سراغ هنرمندان کشور خود می روند و نام او را نیز حتما در تبلیغ کالای خود می آورند ولی در ایران این کار خلاف روند زاهدانه اشتباهی است که هنرمندان در دام آن افتاده اند.

امینی معتقد است؛ اسم هنرمند خود یک برند محسوب می شود که اگر در تبلیغ کالای ایرانی از این نام استفاده شود برد تبلیغاتی کالا برای صاحب کالا بیشتر خواهد شد.

وی افزود: یک اثر هنری آفریده می شود که اثرگذار شود نه اینکه به فراموشی سپرده شود که این اثرگذاری در حوزه اقتصاد نیز می تواند باشد و امیدواریم جشنواره ایران ساخت یک نقطه شروع موثری در این حوزه باشد.

نماینده داوران بخش ادبیات جشنواره ایران ساخت اظهار کرد: هدف جشنواره ایران ساخت فرهنگ سازی و ایجاد ارتباط بین هنرمندان و بخش اقتصاد است و از امکانات بخش ادبیات برای اقتصاد بهره خواهد برد.

امینی  در ادامه این نشست مطبوعاتی، گفت: شاخص های داوری برای انتخاب آثار برگزیده کارآمدی و قابل استفاده بودن و خلاقیت است که آثار رسیده را بر اساس این شاخص ها بررسی و انتخاب خواهیم کرد.

ارسال 102 اثر به بخش ادبیات «ایران ساخت» در نخستین گام

مهدی فرج‌الهی مدیر اجرایی بخش ادبیات جشنواره ایران ساخت نیز در این نشست بیان کرد: تاکنون 102 اثر به دبیرخانه در حوزه ادبیات ارسال شده است که 42 اثر در بخش شعر، 35 اثر در بخش تک جمله و 25 اثر در حوزه تک نگاری ارسال شده است.

وی افزود: در بخش ادبیات جشنواره به نفرات برتر حوزه شعر به ترتیب 40، 30 و 20 میلیون ریال و به نفرات برتر شعار تبلیغاتی به ترتیب 20، 15 و 10 میلیون ریال و به نفرات منتخب بخش غیر حرفه ای سه جایزه 5 میلیون ریالی اهدا خواهد شد.

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه های دیجیتال و ایده بازار به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» از 16 تا 18 دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه 1395 است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» به وبسایت www.iransaakht.ir مراجعه فرمایند.