حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا سلیمی با اشاره به اینکه یکی از نقاط ضعف بخش تولید ضعف در بازاریابی است، گفت: سستی بخش تولید داخلی در معرفی محصولات و خدمات خود، عرصه را برای جولان تولیدات خارجی در بازار بومی باز کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا سلیمی؛ دبیر اول کمیسیون آموزش‌وتحقیقات و نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان ایجاد ارتباط سازنده و دوسویه دانشگاه با بخش تولید، صنعت و کشاورزی را یکی از ملزومات رسیدن به توسعۀ‌پایدار دانست.

وی افزود: در سال‌های گذشته به‌دلیل فقدان ارتباط و تعامل، صنعت و کشاورزی با توان و ظرفیت دانشگاه آشنا نبوده و خود را نیازمند جامعه‌علمی نمی‌دانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلیمی ادامه داد: این روند چند چالش‌ جدی ایجاد کرده است که مهمترین آن وابسته‌شدن دانشگاه به دولت است. به‌عبارت دیگر دانشگاه با هزینه دولتی اداره می‌شود و این موضوع علاوه بر اینکه بارمالی سنگینی برای دولت دارد، سبب می‌شود دانشگاه خود را از ورود به عرصه ثروت‌آفرینی از راه تولید و فروش علم و یا فناری بی‌نیاز دیده و دچار روزمرگی شود.

دبیر اول کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس تصریح کرد: در شرایط کنونی بالغ بر 80 درصد هزینه‌های دولت در بخش جاری است. بنابراین سیاست‌گذاری باید به نحوی باشد که دانشگاه به سمت درآمدزایی حرکت کرده تا ضمن گسترش و به‌روز کردن  فعالیت‌های خود، تحقیقات را به‌سمت نیازهای موجود سوق دهد. با این روند هم دانشگاه به استقلال مالی می‌رسد و جامعه از توان نیروی تحصیلکرده و متخصص خود منتفع می‌شود.

نماینده مردم محلات در مجلس اضافه کرد: در حال حاضر تنها راه درآمد دانشگاه اخذ شهریه از دانشجویان و در پاره‌ای موارد اجاره دادن فضای فیزیکی است. گرچه این راه‌ها مناسب است اما ثروت اصلی در تولید علم و فناوری نهفته است.

وی با بیان اینکه عملکرد کشور در تولید فناوری مناسب نبوده است، اظهار داشت: جامعه‌علمی در سال‌های گذشته علی‌رغم موفقیت در تولید علم، در عرصه فناوری به توفیق چشمگیری نرسیده است. همین عامل تأثیر بسزایی در صنعت، کشاورزی و دیگر بخش‌های تولیدی داشته است به‌طوری‌که بازار بومی به‌تدریج جولانگاه کالای خارجی شد و این روند تا جایی پیش رفت که الگوی‌مصرف جامعه بومی را تغییر داده و به‌سمت تولیدات خارجی سوق داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلیمی خاطرنشان کرد: نازل‌بودن کیفیت برخی کالاهای تولید داخل و قیمت بالای برخی دیگر، عطش مصرف کالای خارجی را در بازار بومی زیاد کرد و کم‌کم این موضوع به فرهنگ اشتباه و غالبی تبدیل شد که همۀ تولیدات خارجی را باکیفیت و همۀ تولیدات داخلی را بی‌کیفیت می‌داند.

دبیر اول کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس با مثبت ارزیابی‌کردن برگزاری جشنواره ملی فرهنگی-هنری «ایران ساخت»، به لزوم گسترش تبلیغات حرفه‌ای برای تولیدات داخلی اشاره کرد و یادآور شد: یکی از نقاط ضعف بخش تولید اعم از صنعت و کشاورزی ضعف در بازاریابی است. بخش تولید در سال‌های گذشته هرگز نتوانسته است تولیدات خود را به‌درستی معرفی و عرضه کند. این سستی عرصه را برای جولان تولیدات خارجی در بازار بومی باز کرد، در چنین شرایطی برگزاری رویدادهایی برای نهادینه کردن فرهنگ حمایت از تولیدِ با کیفیت داخلی امری در خور توجه خواهد بود.

نماینده مردم محلات در مجلس تأکید کرد: برای نهادینه‌شدن فرهنگ مصرف کالاها و خدمات ایرانی، دولت به‌عنوان بزرگترین و مهمترین مصرف‌کننده باید پیش‌قراول باشد. به‌عبارت دیگر در وهلۀ اول نهادها و دستگاه‌های دولتی باید خود را ملزم به استفاده از تولیدات بومی بدانند خاصه در مواردی که نمونه‌ مشابه خارجی در بازار کنونی وجود دارد، یعنی نه‌تنها برای رفع نیازهای خود به واردات بی‌رویه متوسل نشود بلکه در مواردی که نمونه مشابه خارجی در بازار وجود دارد، تولید داخل را اولویت اصلی قرار دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلیمی در پایان اصلاح نظام تعرفه را یکی دیگر از عوامل رونق اقتصادی بخش تولید دانست و گفت: مبادی قاچاق باید به‌دقت نظارت شوند. بخش عمده کالاهای قاچاق از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود که این مهم نظارت قانونی و اجرایی را ضروری کرده است.