انسان بدون هدف، انسان اسیر روزمرگی زندگی است که هم خودش و هم زندگی را از یاد برده است، اما چگونه چنین انسانی نباشیم، و چگونه هدف‌دار زندگی کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، قبل از هر چیز، بدانید صبر، حوصله، اراده و تمرکز چهار نکته مهم در شخصیت شماست که باید هر کدام را به مرور زمان در خودتان تقویت کنید. مثلا در مورد تمرکز از همان ابتدایی‌ترین کارهای روز شروع کنید. تیتر روزنامه‌‌ای را که خوانده‌اید، به یاد بیاورید، کارهایی را که انجام داده یا شعرهایی را که بلد بوده‌اید، در ذهن مرور کنید.

1. یادداشت هدف

در قدم اول، اهداف خود را به‌طور روشن و واضح یادداشت کنید. اهداف شما می‌تواند در گروه اهداف جسمانی، مالی و اقتصادی، تحصیلی، شخصیتی، اجتماعی و... باشد. شما می‌توانید در هر کدام از این دسته‌ها هدفی معلوم کنید. مثلا کم کردن وزن، افزایش درآمد شخصی، قبولی در کنکور، مطالعه در زمینه به‌خصوص و برطرف کردن معایب شخصیتی.

پس از نوشتن اهداف، ناخودآگاه احساس خواهید کرد که از حالت آرزو و حسرت درآمده‌اند و شکلی واقعی‌تر به خود گرفته‌اند. پس از نوشتن اهداف، مشخص کنید هر سه، شش، هشت ماه و یک، دو پنج سال آینده چقدر از راه را باید بروید، سنگ‌ها را بزرگ برندارید و با وجود شناختی که از توانایی خود دارید، زمان رسیدن به هر مرحله را معلوم کنید.

2. اولویتبندی کنید، ستاره بسازید

شاید زمانی که شروع به نوشتن دقیق آن‌چه در زندگی می‌خواهید انجام دهید، می‌کنید، با تعداد زیادی خواسته و هدف روبه‌رو شوید که هرگز قادر نشوید وقت مساوی برای همه آن‌ها بگذارید. پس به اهدافتان ستاره بدهید، یعنی هدف پنج ستاره شما مهم‌ترین و سه ستاره هدفی متوسط ولی قابل توجه و تک‌ستاره اهداف غیرضروری شماست. پس در روز، اوقات مهم و اصلی خود را به هدف پنج ستاره اختصاص دهید.

3. اهدافتان را کوچک کنید

هدف و زمان و اولویت که معلوم شد، راه رسیدن به آن در این است که بدانیم چه اقداماتی لازم است. مثلا می‌نویسید: «می‌خواهم در شش ماه آینده به اصول اولیه نقاشی مسلط شوم و تا سال آینده مهارت حرفه‌ای در زمینه کار کردن با آب‌رنگ را به دست بیاورم.» حالا این هدف را با هم قطعه‌قطعه می‌کنیم، یعنی شما باید: 1. منابع آموزشی مناسب تهیه کنید، یا معلم ماهری که برای خواسته شما مناسب است، پیدا کنید. 2. لوازم کار را تهیه کنید. 3. اوقاتی از روز یا هفته را با توجه به اولویت برای این کار اختصاص دهید.

4. به خودتان ستاره بدهید  

وقتی کاری را به نحو احسن انجام دادید، در ستون جلوی آن، یک ستاره بزرگ به خودتان بدهید و اگر تا حدی خوب انجام داده‌اید، یک تیک بگذارید. این تیک‌ها و ستاره‌ راه رسیدن به هدف را شادمان و زیبا می‌کنند و به شما احساس مثبت بودن می‌دهند.

5. دفترچه سمج بسازید

دفتر روزانه را همراه داشته باشید و هر نکته جدیدی که به ذهنتان خطور می‌کند، در انتهای آن یادداشت کنید. در قسمت دیگر بخش «فردا» را باز کنید. در این صفحات اموری را که به هدف اصلی‌تان مربوط نمی‌شود ولی حتما باید انجام شود، بنویسید و بررسی کنید که با توجه به مسائل ناگهانی چقدر از اهداف اصلی شما در آن روز انجام می‌شود. مثلا مهمانی خانوادگی، یا دعوت یک دوست از شما برای رفتن به جایی، ممکن است مقداری از وقتتان را بگیرد. پس همه این‌ها را در دفترچه سمج خود وارد کنید.

6. به همه یا هیچ فکر نکنید

اگر یک روز یا یک هفته نتوانستید کارهای مربوط به هدف را انجام دهید، یا اصلا سراغ دفترچه نرفتید، فورا به خود نگویید که تلاشتان بی‌فایده بوده و دیگر کاری به دفتر سمج ندارم و ستاره‌هایش را کنار می‌گذارم. یادتان باشد که «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود».

7. وقتکشی را کنار بگذارید

اگر عادت به وقت‌کشی دارید، با خود صادقانه فکر کنید که به چه وسیله‌ای از روبه‌رو شدن با مسئولیت زندگی هدف‌دار فرار می‌کنید. بعضی‌ها وقتشان را با پای تلویزیون نشستن یا در اینترنت گشتن و بازی‌های رایانه‌ای می‌گذرانند، بعضی‌ها به دوستان خود و رفت‌وآمد عادت کرده‌اند و البته خانم‌های خانه با گذراندن بیشتر وقت در آشپزخانه و آقایان با ماندن افراطی در محیط کار وقت‌کشی می‌کنند. محاسبه کنید چقدر وقت از دست می‌رود؟ مقدار را که بفهمید، خود به خود آن را کم می‌کنید.„