در یادداشتی به قلم پرویز کرمی؛ مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان می‌خوانیم: پا گذاشتن در سالی تازه، تعهد و مسوولیتِ زندگان را بیش از سال قبل می‌کند. فرصتی که در اختیار تجربه‌کنندگان سال جدید قرار می‌گیرد، باید که مغتنم شمرده شود و فکر و حال تازه را سبب سازد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، متن کامل این یادداشت بدین شرح است:

پا گذاشتن در سالی تازه، تعهد و مسوولیتِ زندگان را بیش از سال قبل می کند. فرصتی که در اختیار تجربه کنندگان سال جدید قرار می گیرد، باید که مغتنم شمرده شود و فکر و حال تازه را سبب سازد. اینک که در لحظه های نخست سال نو "سال رونق تولید"هستیم و آسمان و زمین، در نهایت مهربانی با ما مواجهه می کنند، ذکر چند نکته ضروری است و به جا:

1. در طلیعه ورود به گام دوم انقلاب اسلامی هستیم. از چهل سال گذشته، درس ها و مشق ها و تجربه ها و عبرت های فراوان گرفته ایم. اینک زمان به کار بردن همه آموخته های این سالیان است. در چهار دهه نخست انقلاب، جنگ و سازندگی و تحریم و شتاب علمی و هزاران نکته در خور را دیده ایم و اشک ها و لبخندهای بسیاری را نصیب شده ایم. گام دوم، همراه با پختگی ها حساب شدگی ها و به دست آوردن ها و میوه چینی های جمهوری اسلامی ایران است. آنچه در چهل سالگی این انقلاب گرانقدر، باورمندانه و امیدوارانه به دست آورده ایم، ارزش خود اتکایی به نیروی انسانی خلاق وجوانان ایران اسلامی است. رسیدن به گوهر گرانبهایی «ما می توانیم» است. ایستادگی در برابر کاستی ها و راه یافتن در مواجهه با بن بست هاست. در این میان، نقش علم و فناوری و بازیگران آن، بی بدیل و درخشان بوده است و این موضوع، همان توشه راه در طی کردن گام دوم خواهد بود.

2. مردم، فناوران شرکتهای دانش بنیان ،استارت اپها ومسوولان سه ضلع مثلث پایداری و ایستادگی در مقابل سختی های این روزهای حساس هستند. مسوولان، خدمتگزارانه می باید در خدمت وتسهیلگری دوقشردیگر بوده و، با تمام توان موانع تولید ملی ورونق اقتصادی رو رفع و تعدیل کنند و مردم هم حامی مسوولان خدوم وزحمتکش باشند. اعتماد مردم به فناوران شرکتهای دانش بنیان و استارت اپها هم، خرج مسیر پویایی و شکوفایی است. این سه ضلع، باید خالصانه و صادقانه در کنار هم قرار گیرند. اما یک چتر و خیمه بلند و محکم می تواند که هر سه اینها را حفاظت کند و در کنار هم بودن شان را تضمین؛ «زیست بوم نوآوری و فناوری». این زیست بوم، بدون حضور مردم و رهبری حکیم و فرزانه برپا نخواهد ماند. بدون خلاقیت و نوآوری فناوران و پژوهشگران و همکاری ارزشمندشان با صنعتگران، به باد خواهد رفت. با بی توجهی مسوولان، نسیم حیات را بر گونه های خود لمس نخواهد کرد. اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان، با برپایی زیست بوم نوآوری و فناوری، معنا و مفهوم می یابد و شکوفه در شکوفه خواهد داد. چه خوب است که همه مسوولان و صنعتگران و فناوران و عموم مردم، زیست بوم نوآوری و کارآفرینی را بهتر بشناسند و هر یک، برای پایداری اش، دست همت بالا گیرند.

3. طی چند سال اخیر، استارتاپ های خدماتی ایرانی، بسیار خوب توانسته اند که پا بگیرند، رشد کنند و خود را در دل مردم جای دهند. این موضوع، نوید خوشحال کننده ای است که به ما می گوید، ایرانی جماعت، با خلاقیت و نوشدگی همچنان سر سازگاری دارد و از انعطاف فرهنگی و اجتماعی بالایی برخوردار است. اما حالا نوبت پا گرفتن جدی و چشمگیر استارتاپ های تخصصی، تکنولوژیک و محصول محور است و عبور از نسل اول کنونی استارتاپ های ایرانی به سمت استارت اپهای محصول محور رونق تولید را درپی خواهد داشت . معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال نو، گام نو و جدیت وجهش تازه ای را پیش رو دارد. استارتاپ های تخصصی، ما را چند پله بالاتر از اینجایی که هستیم، خواهد برد. ساز و کارش هم مهیاست و بازیگران زیست بوم نوآوری و کارآفرینی نیز، از آمادگی و چابکی کامل برخوردار است. این موضوع، از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک عیدانه و خبر خوش برای همه ایرانیان است و مردم عزیز سرزمینم، آماده شنیدن خبرهای دلگرم کننده و غرورآفرین از سوی فرزندان نخبه واستارت اپی و فناوران تلاش گران دانش بنیان در سال پربرکت 1398 باشند.

در این لحظه های شیرین و دلچسب سال جدید، آرزوهای بسیار دارم برای ایران سربلندم؛ آرزوهایی که با همت مردم، فناوران-دانش بنیانی ها و مسوولان به زودی، کسوت تحقق به تن خواهد کرد. امیدوارم تندرستی و شادکامی، نصیب همه هم میهنان عزیزم شود. ان‌شاءالله.

مشاور رئیس بنیاد ملی نخبگان و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری