دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه باید محصولات با کیفیت تولید شده شرکت‌های دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خرید تضمینی شود، گفت: از سوی این معاونت سیاست‌های راهبری، نظارت و رصد فن بازارها در دست تدوین است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در همایش ملی نقش و کارکردهای فن بازار در ایجاد توسعه بازار فناوری، موضوع فن بازارها را از مباحث مهم و کلیدی بخش علم و فناوری دانست و افزود: فن بازارها محصول پیشرفت‌ها و تحولات علمی و فناوری دو دهه اخیر کشور است و می‌تواند منشا پیشرفت و تحول در علم و فناوری باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه امروزه کشور در علم و فناوری دارای جایگاه قابل توجه و مستحکم است، اظهار داشت: ایران امروزه صاحب 2 درصد از تولید علم جهان او جز معدود کشورهای دارای نقشه جامع علمی است.

وی با تاکید بر اینکه برخورداری از نقشه جامع علمی به این معنای وجود نهاد عالی سیاستگذاری علم و فناوری در کشور است که با ارزیابی همه توانمندی‌ها و رصد پیشرفت‌های علمی این سند مهم را تصویب کرده است، ادامه داد: فن بازار، فرا بورس علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان ذیل نقشه جامع علمی و طبق این سند جامع ایجاد شده و در حال فعالیت و پیشرفت در کشور هستند.

مخبر، خاطر نشان کرد: اجرای نقشه جامع علمی کشور باید مطالبه همه نخبگان علمی و فناوری باشد تا اهداف عالی نظام محقق شود.

وی اقتصاد دانش بنیان را یکی از اهداف نقشه جامع علمی کشور دانست و ادامه داد: ابتدای طرح موضوع فن بازار در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، عده‌ای با تردید به موضوع نگاه می‌کردند، اما ستاد راهبری اطمینان داشت که معاونت علمی و فناوری می‌تواند این کار را انجام بدهد و خوشبختانه آنچه امروز شاهد آن هستیم صحت این پیش‌بینی را ثابت می‌کند.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، کسب درآمد کلان در بخش‌های نانو فناوری و زیست فناوری در بازار ملی و بین‌المللی را یکی از اهداف اصلی فن بازارها ذکر کرد و یادآور شد: طبق اعلام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سیاست‌های راهبری، نظارت و رصد این فن بازارها در معاونت علمی و فناوری در دست تدوین است.

مخبر، افزود: خرید محصولات با کیفیت تولید شده توسط شرکت‌های دانش بنیان باید توسط معاونت علمی و فناوری از طریق فن بازارها تضمین شود و گام بعدی در این مسیر نیز تشکیل فرا بورس است و همه باید در این مسیر همکاری کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: سیاستگذاری کلان در این مسیر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور انجام شده است.

منبع: مهر