در سومین روز سفر هیئت عالیرتبه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران به روسیه، بازدید از مراکز علمی و فناوری روسیه و آشنایی و تبادل نظر با پژوهشگران و فناوران این کشور در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران، در سومین روز حضور خود در سفر به روسیه، به همراه هیئت عالیرتبه علمی و فناوری از مراکز مختلف علمی و پژوهشی و فناوری روسیه بازدید به عمل آورد.

بازدید از کمپرسور ماش واتحادیه موتورسازان شهر قازان مرکز جمهوری تاتارستان، از جمله برنامه های صبح امروز (چهارشنبه) این هیئت بود. پس از اقامه نماز در مسجد جامع قازان، بازدید از انستیتوی پزشکی پایه و بیولوژی دانشگاه فدرال قازان در دستور کار قرار گرفت. مجتمع آزمایشگاهی انستیتوی پزشکی پایه و بیولوژی دانشگاه فدرال قازان و مراکز علمی و آموزشی داروسازی، تحقیقاتی پروتیومی و ژنومی و مرکز میکروسکوپی آن، مقصد بعدی دکتر ستاری و هیئت همراه بود.

 

همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از مجتمع آزمایشگاهی انستیتوی فیزیک دانشگاه فدرابل و انستیتوی زمین شناسی و فناوری های نفت و گاز دانشگاه فدرال دیدن کرد.

پایان بخش بازدید از مراکز مختلف شهر قازان، ملاقات با آقای میننیخانوف رییس جمهوری تاتارستان و برپایی ضیافت شام با حضور هیئت ایرانی بود.
لازم به ذکر است که در تمام بازدیدهای امروز هیئت عالیرتبه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران از مراکز علمی و دانشگاهی تاتارستان، آقای ایلدار حالیکوف نخست وزیر این جمهوری، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری را همراهی می کرد.

امضای تفاهمنامه همکاری در حوزه فناوری

یک تفاهمنامه همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اسلامی ایران و آکادمی علوم جمهوری تاتارستان در حوزه فناوری، به امضا رسید.
براساس این گزارش، صبح امروز در سومین روز سفر هیئت عالیرتبه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران به روسیه، دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران به دعوت رییس جمهوری تاتارستان به کازان پایتخت این جمهوری سفر کرد و علاوه بر بازدید این هیئت از برخی مراکز علمی این شهر، یک تفاهمنامه همکاری میان طرفین به امضا رسید.

مهندس علی مرتضی بیرنگ معاون امور بین الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و پروفسور سالاخوف رییس آکادمی علوم تاتارستان، امضاکنندگان این تفاهمنامه بودند.

 

براساس این گزارش، با توجه به ظرفیت های علمی و فناوری و جایگاه آکادمی علوم تاتارستان و انستیتوهای زیرمجموعه آن، این تفاهمنامه جهت ایجاد مکانیزمی برای تقویت همکاری های فناوری طرفین امضا شد.

طبق مفاد این تفاهمنامه، طرفین طی یک ماه ترکیب کارگروه مشترک همکاری را مشخص خواهند کرد.
در فاز نخست اجرای این تفاهمنامه، حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی های نو، در قالب پروژه های تحقیقاتی و فناوری بین طرف ایرانی و تاتاری تعریف می شود. در فاز دوم نیز، حوزه های دیگر فناوری نیز به حوزه های فاز نخست، اضافه خواهد شد.

اما یکی از مهم ترین دیدارهایی که طی حضور دو روزه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مسکو انجام شد، مربوط به دیدار و گفت و گو با آقای فورسینکو دستیار ویژه علمی آقای پوتین رییس جمهوری روسیه بود که به عنوان هماهنگ کننده وزارتخانه های مرتبط با عرصه علم و پژوهش این کشور، از سوی رییس جمهوری روسیه فعالیت می کند.

در این دیدار که به همراهی رییس دانشگاه دولتی مسکو در محل دفتر نخست وزیری روسیه برگزار شد، طرفین درباره همکاری های متقابل دانشگاه های روسیه و ایران بحث و تبادل نظر کردند. دانشگاه دولتی مسکو به عنوان یکی از بزرگ ترین دانشگاه های جهان به لحاظ سخت افزاری و از جمله سه آکادمی برتر علمی در جهان از سوی موسسه یونسکو شناخته شده است.

بنا بر این گزارش، هیئت عالیرتبه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسکو پایتخت روسیه که از 5 تا 8 آبان ماه انجام می شود، رایزنی های گسترده ای در حوزه همکاری ها و تبادلات علمی و فناوری بین دو کشور انجام داد.
بازدید از پارک فناوری skolkovo در مسکو، دیدار با معاون وزیر امورخارجه و جمعی از اعضا و مدیران آکادمی علوم روسیه و گفت وگو با اعضای رایزنی علمی ایران واقع در مسکو، بخشی از برنامه های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به همراه هیئت عالیرتبه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در دو روز اول این سفر بود.

همچنین حضور در مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی مسکو و شرکت های دانش بنیان روسیه و آشنایی با دستاوردهای علمی آنان، در این دو روز صورت گرفت.

دکتر ستاری در این سفر قرار است با وزیر علوم روسیه نیز دیدار داشته باشد. وی همچنین با ایرانیان و دانشگاهیان مقیم کشور روسیه دیدار و گفت وگو خواهدکرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی ایران را در این سفر، برخی از معاونان و مشاوران وی در معاونت علمی و جمعی از روسای دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان همراهی خواهند کرد.