دبیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از معرفی برگزیدگان بخش‌های متخصصان، مؤسسات پژوهشی و آزمایشگاه ها در دهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو، 17 اسفند ماه، همزمان با ششمین کنفرانس بین‌المللی نانوساختارها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فناوری و نوآوری، سیدمحمدزاده ختمی‌مآب، دبیر دهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو بیان کرد: جشنواره برترین‌های فناوری نانو به صورت سالانه و به منظور ارزیابی و رتبه بندی فعالیت‌ها و دستاوردهای افراد و نهادهای فعال کشور در حوزه فناوری نانو برگزار می‌شود.

دبیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، توضیح داد: ستاد فناوری نانو، افراد و نهادهای فعال فناوری نانو را همه ساله ارزیابی کرده و از برگزیدگان آن تقدیر به عمل می‌آورد. تاکنون 9 دوره از این جشنواره برگزار شده و افراد و نهادهای برتر فناوری نانو در سال‌های 1384 تا 1392 معرفی شده‌اند.

وی افزود: دهمین دوره ارزیابی، مربوط به فعالیت‌ها و دستاوردهای افراد و نهادهای فعال در سال 1393 است و برگزیدگان این ارزیابی در بخش‌های موسسات پژوهشی برتر (5 دانشگاه)، محققان برتر( 10 محقق)، محققان فناور برتر (سه محقق)، محقق جوان برتر(یک محقق) و آزمایشگاه برتر (سه مرکز) در «دهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو» معرفی می شوند. این جشنواره با توجه به گردهمایی متخصصان فعال حوزه فناوری نانوی کشور در ششمین کنفرانس بین‌المللی نانو ساختارها در جزیره کیش، همزمان با این رویداد و در مراسم افتتاحیه آن برگزار خواهد شد.

وی شاخص‌های انتخاب برترین‌های فناوری نانو را در بخش محققان، فعالیت ها و دستاوردهای علمی با کیفیت محققان از جمله مقالات ISI، ثبت اختراع، ارائه مقالات در کنفرانس های معتبر و... و در بخش محققان فناور، توسعه محصولات فناورانه، فروش دانش فنی و ثبت اختراع اعلام کرد. همچنین موسسات پژوهشی و دانشگاه ها بر اساس «فعالیت‌ها و دستاوردهای فناورانه» و «دستاوردها و انتشارات علمی و آموزشی» و آزمایشگاه ها بر اساس سه شاخص اصلی «نظر مشتری نسبت به آزمایشگاه (مشتری‌مداری)»، «میزان کارکرد آزمایشگاه» و «میزان همکاری‌های شبکه‌ای آزمایشگاه» ارزیابی و رتبه بندی شده اند.

گفتنی است؛ نتیجه ارزیابی در بخش های محصولات، تجهیزات و مراکز رشد در مراسمی با عنوان «برگزیدگان جشنواره فناوری نانو» در افتتاحیه هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو (13 مهر ماه 1394) برگزار و برگزیدگان در این بخش ها معرفی شده و از آنها تقدیر به عمل آمده است.

شایان ذکر است، ششمین کنفرانس بین‌المللی نانوساختارها ۱۷ تا ۲۰ اسفندماه سال جاری با حضور محققان فعال داخلی و میهمانان برجسته خارجی برگزار می شود. این کنفرانس به منظور فراهم آوردن فرصتی مناسب برای معرفی پیشرفت‌های جدید محققان کشور، بررسی چالش‌های پیشرو در عرصه نانوساختارها و تقویت همکاری بین محققان ایرانی و خارجی در زمینه فناوری نانو برگزار خواهد شد.