حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان کردند: اینکه ما امروز در مسائل فضایی، در مسائل هسته‌ای، در نانو، در فنّاوری زیستی و دیگر موارد گوناگون، پیشرفت‌های زیادی داریم، پیشرفت‌های مهمّی داریم، این پیشرفت‌ها ناشی از همین گفتمان‌سازی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رییس جمهوری و اعضای هیات دولت به مناسبت هفته دولت در 3 شهریور ماه سال جاری به نکات ارزنده‌ای اشاره کردند که بخشی از این بیانات به حوزه علم و فناوری کشور مرتبط بود. حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار «گفتمان سازی» را یکی از نکاتی دانستند که در پیشرفت حوزه‌های مختلف علمی بسیار تاثیرگذار است. در ادامه نگاهی دوباره می اندازیم به این بیانات دریاره «گفتمان‌سازی».

«...نکته‌ی چهارم، گفتمان‌سازی است؛ ببینید در صحبتهای آقای دکتر ستّاری، بر مسئله‌ی علم و اقتصاد دانش‌بنیان و شرکتهای دانش‌بنیان و مانند اینها تکیه شد و تأکید شد ــ بعضی دوستانِ دیگر هم اشاره کردند ــ این ناشی از یک گفتمان ده دوازده ساله است. یعنی وقتی که بحث شکستن خطوط مقدّم علمی و نهضت نرم‌افزاری و تولید علم مطرح میشود، دنبال میشود، گفته میشود در دانشگاه‌ها و تبدیل به گفتمان میشود، نتیجه این میشود که بنده گاهی اوقات که اینجا می‌نشینم و مثلاً مجموعه‌ی دانشگاهی ــ چه دانشجو، چه استاد ــ می‌آیند، میبینم همان حرفهایی را که ما مثلاً گفتیم، اینها دارند همان حرفها را به عنوان مطالبه بیان میکنند؛ این می‌شود گفتمان، این گفتمان است، این خوب است؛ وقتی این‌جور شد، آن‌وقت این پیشرفتهای علمی پیش می‌آید.

ما امروز در مسائل فضایی، در مسائل هسته‌ای، در نانو، در فنّاوری زیستی و دیگر موارد گوناگون، پیشرفتهای زیادی داریم، پیشرفتهای مهمّی داریم؛ این پیشرفتها ناشی از همین گفتمان‌سازی است. وقتی گفتمان‌سازی شد، آن‌وقت همه به این فکر خواهند افتاد، یعنی در همه یک انگیزه‌ای به وجود می‌آید؛ کأنّه یک جادّه‌ی وسیع و یک بزرگ‌راهی به وجود می‌آید که همه میل میکنند از این بزرگراه حرکت کنند؛ بنابراین گفتمان‌سازی خیلی مهم است. البتّه با تکرار کلمه‌ی «اقتصاد مقاومتی» گفتمان‌سازی نمیشود، نباید کاری کرد که این کلمه حرف را همین‌طور این قدر تکرار کنیم که از دهن بیفتد؛ نه، بلکه با تبیین و با توضیح و مانند اینها بیان بشود.»

در ابتدای این دیدار ــ که به‌مناسبت هفته‌ی دولت برگزار شد ــ حجّت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی (رئیس جمهوری) و آقایان اسحاق جهانگیری (معاون اوّل رئیس جمهوری)، سورنا ستّاری (معاون علمی و فنّاوری رئیس جمهوری)، بیژن نامدارزنگنه (وزیر نفت)، علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی)، عبّاس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی) و محمّدباقر نوبخت (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه) گزارشهایی ارائه کردند.